Mijn programma in PCC - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu Mijn programma in PCC - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu

Mijn programma in PCC

Door: famela

Blijf op de hoogte en volg Famke

03 Februari 2011 | Ghana, Nkoranza

Sinds een 3 tal weken heb ik mijn programma en zien mijn werkdagen er als volgt uit.

Mijn dag begint om 8u, dan is het 'feeding time' en help ik Lazarus (19j, intellectuele handicap, neurologische problemen, epilepsie) met het eten van zijn ontbijt. Meestal is dit een soort pap, dat hij enkel wil eten als er kleine stukjes brood in versnipperd worden. Het gebeurt ook dat hij rijst krijgt als ontbijt.

Tegen 8u30 haal ik Agagi (16 j, mentale achterstand, epilepsie) van school (special school voor kinderen met een handicap, gelegen op een terrein naast PCC) en spelen we djembe. Dagelijks spelen we hetzelfde ritme. Ik heb geprobeerd hem iets anders aan te leren maar dit lijkt niet te lukken. Wanneer ik het tempo opdrijf volgt hij wel en dat brengt toch enige variatie. Hij vindt het plezant wanneer ik tijdens het spelen een liedje zing of gewoon zijn naam 'zing'... Aga-gi, Aga-ga-ga gagi,...

Om 9u gaat mijn aandacht naar Lazarus (dezelfde jongen die ik 3 maal daags help met het eten). Samen wandelen we hand in hand op het domein. Op een rustig plekje rusten we even uit en probeer ik op een of andere manier zijn aandacht te krijgen. Lazarus leeft in zijn eigen wereld maar maakt wel oogcontact en lacht soms. Wanneer ik met mijn vingers knipper brengt hij zijn oor dichter bij mijn vingers en kijkt me in de ogen. Na de special attention breng ik hem terug naar de tafel waar enkele andere kinderen en caregivers samen zitten om te zingen en muziek te maken.

De volgende special attention breng ik door met Ntiamoah (24 j, intellectuele handicap, autisme) Ik haal hem op aan de Autistic Table (ruimte waar de kinderen met autisme samen zitten). Van Ntiamoah krijg je nauwelijks reactie. Hij kan soms gedurende lange tijd op dezelfde plaats blijven staan, in het zwembad bijvoorbeeld, terwijl hij de hele tijd met het koordje van zijn zwembroek prutst. Ook met hem ga ik wandelen. We nemen een emmertje mee waar we het afval in verzamelen dat hij oppikt van het domein. Hij lijkt het echt leuk te vinden en het terrein wordt er netter van.

Om 10u heb ik special attention met Daniël. Gedurende het half uurtje heeft hij soms 5 epilepsieaanvallen. Dit zijn niet de grote aanvallen waarbij hij op de grond valt maar het zijn telkens kleine aanvallen. Zijn hele lichaam beeft en hij is even weg van de wereld. Enkele seconden gaat hij gewoon verder met wat hij bezig was. We maken enkele schrijfoefeningen. Daniël kan zich heel moeilijk concentreren en is heel snel afgeleid. Om hem wat te motiveren spelen we na de oefeningen een spelletje, bv. memorygame met kaarten,of maken we een puzzel. Wanneer hij een spelletje wint is hij zo vrolijk en lacht hij heel uitbundig.

Van 10u30 tot 11u hebben we break. Tijd om iets te eten of een handwasje te doen.

Na de break gaat mijn aandacht naar Evans (19j, cerebrale verlamming waardoor spraak en linker zijde van zijn lichaam is aangetast). Evans werkt in de beschutte werkplaats. Met hem ga ik naar de computerclass. We proberen iets zinnigs te doen via de educatieve spelletjes (wiskunde of taalspelletjes) op de pc of spelen gewoon een computerspelletje.

Daarna ga ik naar de autistic table en neem Balloon, Yaa-yaa of Peace mee naar buiten. Met Balloon speel ik djembe of tennis. Yaa-yaa gaat graag wandelen, en het is goed voor haar want ze slaapt vele uren van de dag. Of ik lak haar nagels. Met Peace ga ik ook wandelen of we spelen met de bal.

Net voor de luch breng ik een halfuurtje door met Lisa (12j), ze zit in een rolstoel en praat niet. Ik ga met haar naar een rustig plekje en praat beetje tegen haar, face to face en ze houdt ervan want ze lacht vaak. Ze vindt het ook plezant om aangeraakt te worden. Ik streel haar benen, armen of hoofd en ze kan er heel erg van genieten.

Na dit halfuurtje is het tijd om Lazarus te helpen met zijn lunch.

Daarna hebben we pauze tot 15u. Als lunch eet ik meestal brood met The laughing cow en tomaat met ajuintjes of ik maak een warme of koude pasta salade. Sinds kort eet ik ook pindakaas.

Na de middagpauze gaan we wandelen met een vast groepje kinderen met autisme. Balloon, Regina, Cyntha Ntiamoah, Ko Ima, Pakor and Boadu wandelen samen met ons tot aan het ziekenhuis.

Na de wandeling help ik Steven (6j) met zijn huiswerk of maken we andere schrijfoefeningen. Steven, die enkel kan lopen met speciale schoenen en zijn krukjes, en Emmanuella, geboren zonder armen en benen, zijn de enigsten die naar een gewone school gaan want ze zijn normaal begaafd. Het leuke is dat Steven zo gemotiveerd is om iets bij te leren. Wanneer hij tegen 15u van school komt gebeurt het vaak dat alle andere kinderen samen zitten met de caregivers en muziek maken of een spelletje spelen. Wanneer ik tegen Steven zeg dat we een dagje werken kunnen overslaan hoeft dit niet voor hem.

Dan is het Pooltime van 16u tot 17u. Alle kinderen gaan het water in en ik meestal ook. Al moet ik opletten voor infecties aangezien ik muggenbeten openkrab en verschillende wondjes heb op mijn benen... Er zit geen chloor in het water maar het wordt (meestal) wel dagelijks ververst. Wanneer ook ik het water inga ga ik snel douchen voor ik Lazarus help met zijn avondeten dat ongeveer klaar is tegen 17u.
Na deze feeding time zit de werkdag erop.

Samen met de andere vrijwilligers koken we onze avondmaaltijd en genieten we van ons vrije uurtjes om daarna weer onder ons muskietennetje te kruipen.

  • 03 Februari 2011 - 19:49

    Tine Blondeel:

    Knap werk dat je doet Famke!
    En de foto's zijn...euh... dedju, "zalig" of "prachtig" is gewoon veel te zacht uitgedrukt... wat moet dat dan in het echt wel niet zijn...

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Famke

Begin januari vertrek ik naar Ghana om er 3 maanden te werken als vrijwilligster bij de HandinHand Community (Nkoranza), een gemeenschap waar een 60-tal gehandicapte weeskinderen permanent verblijven.

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 24650

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 15 Augustus 2017

Fameus op avontuur!

02 Januari 2011 - 28 April 2011

Mijn eerste reis naar Afrika

Landen bezocht: