Onverwachts bezoek!! + foto's - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu Onverwachts bezoek!! + foto's - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu

Onverwachts bezoek!! + foto's

Door: famela

Blijf op de hoogte en volg Famke

27 Januari 2011 | Ghana, Nkoranza

Goeie avond iedereen!!!

Ette sein? (hoe gaat het?)

Wie mijn allereerste verslagje (vanuit België) heeft gelezen herinnert zich wellicht Tineke, een vriendin die ik via de djembe les leren kennen heb.
Het afgelopen jaar heeft zij gedurende 4 maand in PCC gewerkt.
Zaterdag had ik afgesproken met Eyram, de Ghanese vriend van Tineke.
Hij zou me komen opzoeken hier in PCC in de loop van de namiddag.
Rond 16u kreeg ik een telefoontje van hem om me te verwittigen dat hij wat later zou zijn.
Wanneer hij om 19u nog steeds niet hier is bel ik hem op maar ik kan hem niet bereiken en denk bij mezelf: 'ja, tis weer typisch op zijn Afrikaans, ik zal er maar aan wennen' :-)
Ik ga verder helemaal op in mijn boek totdat mijn gsm rinkelt. . . ondertussen is het bijna 21u. En ja, het is Eyram! Ik had eigenlijk niet verwacht hem nog te zien. Even later staat hij voor mijn neus en ik verschiet ongelooflijk en denk dat ik droom want hij is niet alleen..... Ook Tineke is erbij!!!! :-) Ik ben in lichte shock, sprakeloos en kan het echt niet geloven. Van een verrassing gesproken, damn. :-) Dit had ik totaal niet verwacht.
Voor mijn vetrek hadden Tineke en ik er natuurlijk over gesproken dat het leuk zou zijn om samen naar Ghana te gaan. Tineke had al verschillende keren verteld dat ze heel graag terug naar hier wilde komen maar dat dit niet echt het moment was om dat in het begin van het nieuwe jaar in te plannen. Dit had ze mij maar wijs gemaakt omdat ze het echt als verrassing wilde houden. Ze is alvast in haar opzet geslaagd :-)

We hadden echt een super leuk weekend. Zaterdagavond zijn we in Rooftop iets gaan drinken. Rooftop is de grootste bar in Nkoranza waar je natuurlijk ook een dansje kan placeren. Een leuke aan deze bar is dat het zich op een dak bevindt (naam zegt het zelf), het in openlucht is en de muziek niet zo luid staat als in de andere, kleinere barretjes.
Tegen 2u keren we terug naar huis. En dit is de eerste keer tijdens mijn verblijf in Ghana dat ik zo laat in bed lig. Meestal slapen we hier allemaal ten laatste tegen 22 u. (Het voelt dan meestal aan of het veel later is). In de week sta ik op om iets voor zeven en in het weekend slaap ik me uit en sta ik op rond half negen.

Op zondag gaan we naar de kerk hier in PCC. De kerk hier in PCC geen kerk zoals wij die kennen. Het is een open ruimte onder de bomen waar men djembe speelt. Er wordt gezongen en gedanst met alle kinderen en hun caregivers. Heel plezant om mee te maken. In de namiddag hangen we een beetje rond op het domein zelf en hebben we vooral veel plezier met Bright, een van de bewoners met het downsyndroom. Hij is ongelooflijk grappig en denkt dat Tineke van Japan of China komt :-). Hij weet ons ook te vertellen dat hij op zoek is naar een meisje.

Tegen de avond komen Sofanne en Kylee thuis, de andere vrijwilligers die het weekend elders hebben doorgebracht. Tineke maakt couscous klaar en alweer hebben we een heel gezellige avond en heel veel leute.

De volgende ochtend loopt mijn wekker af en besef ik dat het maandag is en er dus gewerkt moet worden. s' Avonds worden we verwend door Eyram, die voor ons allemaal heerlijke jollof rice klaarmaakt. Na het eten gaan we terug naar Rooftop, ook Kylee en Debby komen mee. We drinken enkele drankjes en placeren een dansje. Alweer een geslaagde avond.

Normaal gezien zouden Tineke en Eyram op maandag terug keren naar Kumasi maar ze besluiten dit uit te stellen omdat het dinsdag marktdag is en Tineke daar nog eens heen wil gaan. Terwijl Tineke en ik naar de markt gaan kuist Eyram zijn motorbike. Ik koop een paar slippers op de markt en een stofke van 2 yard waar ik een broek zal van laten maken.
Wanneer we spontaan een klein dansje doen op de overvolle en drukke markt heeft heel de markt plezier. Als obruni word je zowiezo bekeken maar dit voelde toch nog anders aan omdat iedereen het zo plezant vond en in de handen begon te klappen. Echt geestig, direct volle ambiance op de markt :-) Ze dachten dat we tweelingszussen waren, alhoewel wij totaal niet op elkaar trekken. Ik eet fried rice en we gaan iets drinken in een spot (Ghanese naam voor een bar waar je iets kan drinken). Wanneer wij terug zijn van de markt is Eyram klaar met zijn moto en heeft hij hun spullen ingepakt. Even later neem ik afscheid van hen.
Tineke blijft nog één maand in Ghana en dit weekend zien we elkaar al terug want we gaan samen naar Bui National Park in Wenchi. Het wordt dus terug een leuk weekend want ook Astrid zal erbij zijn :-). Astrid is een vriendin van me die (samen met een vriendin van haar) vanavond aankomt in Ghana, en 2 weken gaat reizen. Morgen na het werk ga ik naar Techiman waar ik met Astrid afgesproken heb. We slapen daar in een hotelletje om de dag erna vroeg op te staan zodat we op tijd aankomen in Bui Camp en hopelijk de nijlpaarden zullen zien tijdens een kanotocht.... jaja, t leven is toch schoon he! :-)

Greetz,
Yaa-Yaa (mijn Ghanese naam, betekent geboren op donderdag)


FOTO S

http://www.facebook.com/album.php?aid=270421&id=552454233&l=28001a33ea

  • 27 Januari 2011 - 23:30

    Mam:

    Hey obruni-dochter van ons,
    weer ongelooflijk leuk om jouw verslagje te lezen en te herlezen... om nog maar te zwijgen van de schitterende foto's. Ik heb er inmiddels al een paar afgeprint en opgehangen aan 'jouw' draad in onze Ghanese hoek van de living !
    Het begint bij mij nu toch ook wel echt te kriebelen om vrijwilligerswerk te gaan doen en wie weet trekken we volgend jaar niet naar Malawi ??!! Ja, de Afrika-microbe is een feit geworden ... wordt vervolgd !
    Maar eerst nog volop genieten daar in Nkoranza en omstreken en dat jullie nog veel danskes mogen placeren, hier en daar. Het ga je goed en doe de groeten aan de nijlpaarden in 't weekend maar uiteraard ook aan Tineke, Astrid en co.
    Xxx

  • 29 Januari 2011 - 19:35

    Tine En Chaveli Blondeel En Blancke:

    Hoi Yaa-Yaa (hoe spreek je dat eigenlijk uit?)!
    Alweer zo zalig te lezen!!
    Meer van dat!
    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Famke

Begin januari vertrek ik naar Ghana om er 3 maanden te werken als vrijwilligster bij de HandinHand Community (Nkoranza), een gemeenschap waar een 60-tal gehandicapte weeskinderen permanent verblijven.

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 24642

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 15 Augustus 2017

Fameus op avontuur!

02 Januari 2011 - 28 April 2011

Mijn eerste reis naar Afrika

Landen bezocht: