Wist je dat? - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu Wist je dat? - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu

Wist je dat?

Door: famela

Blijf op de hoogte en volg Famke

01 Maart 2011 | Ghana, Nkoranza

Wist je dat...


°ik daarnet, op weg naar hier, een schooltje passeer en er een klein groepje kinderen aan het zingen was waarop ik spontaan begon te dansen met als gevolg dat al snel het hele schooltje rondom mij stond en ze allemaal heel uitbundig moetsen lachen om de dansende obruni....

°we hier zeker niet zullen verhongeren maar dat de voeding wel eenzijdig is. Als ontbijt eet ik havermout met bananen, s' middags eet ik meestal wit brood (geen bruin brood te verkrijgen hier in Nkozanza) of ga ik fried yam halen (beetje zoals frietjes) en s'avonds koken we ons eigen potje. Dat is meestal witte rijst, witte pasta of yam met groentjes (okra, groene paprika, ui, wortel) en een sausje. Op straat koop ik vaak fried rice met kip. Op de markt koop ik soms gebakken vis. Vlees heb ik sinds mijn verblijf nog niet gegeten hier (uitgezonderd kleine saté waar ik kon blijven op kauwen)...

°iedereen in PCC een bloemetje (geplukt uit de tuin)heeft gekregen voor Valentine's Day....

°ik gemiddeld 4 huwelijksaanzoeken per week krijg en ze (tot nu toe :-)) - met de nodige humor- allemaal afgewezen heb....

°ik dagelijks verschillende keren hetzelfde gesprek voer: "Eti sen?"(hoe gaat het?) Eye! (goed) " Awon suen?" (en met jou?) "Bokoo (i'm cool) of "Eye paa" (heel goed)...

°de Ghanesen denken dat mijn vriend in België me slecht onderhoudt aangezien ik zo slank ben...

°de Ghanesen iemands leeftijd schatten op basis van lichaamsbouw en de gids in Boabeng Fiema dacht dat ik Kylee s (Canadese vrijwilligster) dochter was en dit terwijl zij één jaar jonger is dan mij...

°het hier gemiddeld 36 °C is en ik toch heel moeilijk kan wennen aan de koude douche...

°het internet hier in Nkoranza heel vaak niet werkt en als het werkt het heel traag is...

°het heel moeilijk is om foto's te nemen op openbare plaatsen aangezien de mensen dat niet graag hebben, zeker niet zonder toestemming gevraagd te hebben en er meestal zodanig veel volk is dat het niet mogelijk is om in het geniep een fotooke te trekken aangezien iedereen je als blanke gezien heeft...

°Ghanesen de muziek, radio of tv altijd heel luid zetten en ik er vaak gek van word omdat ik dan zelfs de muziek van mijn ipod niet kan horen hoewel die op maximum staat...

°ik totaal geen heimwee heb...

°een ritje met de trotro telkens een belevenis op zich is, de chauffeurs zijn vaak heel jong en onervaren, de kilometerteller werkt zelden (ik schat dat ze toch wel 120 km/u rijden) en ze rijden vaak gewoon de verkeerde kant van de weg . Er is geen straatverlichting en er zijn geen voetpaden maar wel voetgangers langs de kant van de weg...

°ik gelukkig nog niet ziek ben geweest (alleen nog maar last gehad van een gezwollen voet, waarschijnlijk een reactie op één of andere beet)....

°ik twee stofjes heb gekocht op de markt waar ik 2 broeken zal van laten maken...

°Kylee haar vriend David is gearriveerd deze week en hij hier gedurende twee weken klusjes zal uitvoeren...

°Ina, een Duitse die hier in pcc werkt voor 1 jaar, twee weken in het ziekenhuis heeft gelegen omdat ze malaria, buiktyfus en een aandoening aan de longen had. En ze veel geluk heeft gehad dat er een Duitse dokter in het hospitaal werkte en ze er nu terug bovenop is...



  • 01 Maart 2011 - 14:58

    Tine Blondeel:

    Vooral bij "dat ik geen heimwee heb" verschiet ik toch even... NOT!!!

    voor de rest: blijft zalig!!

    Geniet en blijf genieten!


  • 01 Maart 2011 - 16:21

    Astrid:

    wist je dat het hier super koud is nog altijd ...
    en wist je dat obunies niet kunnen dansen zoals obibinies ... en wist je dat ik ook geen vlees eet ... en wist je dat ik eigenlijk geen wist je datjes heb, maar wist je dat ik ghana mis en wist je dat ik jou ook wel een beetje mis wistje dat , weet je dat , ohja wat ik nog eens wou vragen was de kaasbol lekker ?

  • 01 Maart 2011 - 19:55

    Zeelse Peter,:

    Dat van die huwelijksaanzoeken vind ik de beste. Denk toch maar extra goed na voor je -eventueel- ja mocht zeggen.
    Uitstekend dat je geen heimwee hebt. Keep up the good spirit !

  • 01 Maart 2011 - 22:10

    Mam:

    Wist je dat...
    ->ik volgende maand al naar Ghana kom
    ->ik vind dat de tijd veel te vlug voorbij gaat voor jou daar
    ->ik gek ben op al die 'pakkende' foto's
    ->jarre jou nog heel goed kent en je nog steeds 'meter' noemt
    ->ik blij ben dat die Bosumtwi-hond nog leeft
    ->ik gisteren mijn reispas ben gaan afhalen
    ->dat het hier nog steeds een koude wind is
    ->ik al 4 topjes voor je klaar gelegd heb
    ->de maan hoog in de lucht staat te blinken nu
    ->ik zaterdag in de Antwerpse kathedraal een kaarsje voor jou aangestoken heb
    ->ik weeral uitkijk naar jouw volgende 'wist-je-datjes'
    ->je peter me 2 uur vóór is met zijn reactie op je blog
    ->pa je ook veel groeten stuurt en dat hij het jammer vindt dat hij niet goed kan typen
    ->ik hier ga afronden met een dikke wetterse knuffel van ons allen
    ->ik nog enkel wil zeggen dat je een prachtmeid bent !!!!!

  • 07 Maart 2011 - 12:21

    Kamaliza:

    Oei oei, ik weet gelijk heel weinig;)
    ik weet alleen dat de tijd gelijk heel snel gaat want voor dat ik et weet ben je gewoon weer! JUI!!! Ik denk dat ik je uit euforie eens een goeie tong ga draaien!;) hahahaha!
    Geniet maar eerst nog extra van u Afrika blondie!
    kus kus kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Famke

Begin januari vertrek ik naar Ghana om er 3 maanden te werken als vrijwilligster bij de HandinHand Community (Nkoranza), een gemeenschap waar een 60-tal gehandicapte weeskinderen permanent verblijven.

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 24698

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 15 Augustus 2017

Fameus op avontuur!

02 Januari 2011 - 28 April 2011

Mijn eerste reis naar Afrika

Landen bezocht: