Independence day, malaria, .... - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu Independence day, malaria, .... - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Famke Spruyt - WaarBenJij.nu

Independence day, malaria, ....

Door: famela

Blijf op de hoogte en volg Famke

22 Maart 2011 | Ghana, Nkoranza

Piep! Hier effe een kort verslagje.

Dinsdag is het marktdag en dan hebben we een half uurtje langer middagpauze. Ideaal dus om ook even het internetcafe binnen te wippen. (dit verslag dateert van meer dan een week geleden maar toen werkte het internet niet)

Dit verslagje alweer onder de vorm van wist je datjes omdat dat lekker snel en gemakkelijk schrijft :-)

Wist je dat...?

°ik daarnet werd begluurd in onze prachtige (half afgesloten) buitendouche door één van de bewoners van PCC....

°kleine jongens vaak "Cash! Cash! Give me cash!" roepen wanneer ze een obruni zien...

°ik écht zin heb in een belegd broodje prepare... sinds dat Peggy er eentje getoond heeft tijdens het skypen vorige week...

°het vorige week zondag (6 maart) Independence Day was in Ghana (Ghana werd in 1957 onafhankelijk)en dit natuurlijk werd gevierd. Na enkele toespraken van belangrijke mannen was het de beurt aan de kinderen van alle scholen in Nkoranza, ook de Shalom Special School! De school waar de meeste kinderen van PCC op school zitten. Alle kinderen, elke school in zijn eigen uniform, marcheerden mooi op maat het hele voetbalterrein rond. Heel leuk om zien en zeker onze eigen kinderen!! Het is voor hen onmogelijk om allen gelijk te lopen aangezien sommigen onder hen een lichamelijke handicap hebben en niet zo vlot kunnen stappen en bewegen als diegenen zonder lichamelijke handicap. Heel bijzonder om te zien hoe het publiek hen toejuichten! Heel verbaasd was ik eigenlijk wel om dit feit aangezien gehandicapte kinderen hier over het algemeen niet aanvaard worden en heel raar worden aangekeken. Maar PCC bestaat al sinds 1992 en waarchijnlijk zijn de mensen in het dorp er wel gewend aan geraakt...

°we vorige week de eerste héérlijke mango's van onze mangoboom in onze tuin hebben gegeten....

°ik woensdagavond ziek ben geworden -koude rillingen, hevige hoofdpijn, 39°C, pijn in buik, overgeven en diarree - en aangezien dit dé symptomen zijn van malaria ik de volgende dag naar het ziekenhuis ben gegaan (en heel even spookte die hondsdolheid terug door mijn hoofd). Na onderzoek, boed-urine-en stoelgangstaal, bleek het infectie in mijn abdomen te zijn en hoogstwaarschijnlijk ook malaria. Dit laaste is niet altijd in het bloed te zien maar aangezien ik alle symptomen vertoonde werd ik er wel voor behandeld. Acht pillen in de morgen en nog eens zoveel s'avonds. Maar niet voor niets gelukkig, sinds vrijdag voel ik me al heel wat beter en nu ben ik er weer helemaal bovenop...

°ik al twee maand en twee weken in Ghana ben en het gevoel heb dat het véél te snel gaat....

°ik me voor de eerste keer verveeld heb hier in Ghana en dit toen ik ziek was....

°mijn moeder binnen drie weken naar Ghana komt....

°ik me nog geen moment alleen heb gevoeld, ook al ben ik helemaal alleen naar Ghana gekomen...
mijn laatste maand werken in PCC is ingegaan ...

°ik na deze maand één maand ga reizen in Ghana... en ik er echt naar uitkijk om meer van het land te gaan zien... al geeft me dat een dubbel gevoel aangezien ik dan afscheid ga moeten nemen van al die lieve schatten hier in PCC...

Toedeloe,
Yaa Famela

  • 22 Maart 2011 - 19:29

    Zeelse Peter,:

    Wist je dat ik :
    -jaloers ben op die verse mango's
    -me nog zeer goed mijn eerste verse banaan herinner tijdens mijn legerdienst op Afrika-reis
    - dat ik jou en je moeder een beetje benijd om jullie komende rondreis
    - dat ik me zeer bewust ben van het feit dat die 3 maanden véél te vlug zullen om zijn en het afscheid moeilijk zal zijn
    - dat meter nog steeds (vrij goed) vooruitgaat, ook letterlijk
    - dat ik het hier bij ga laten
    Ciao ciao en geniet nog !

  • 22 Maart 2011 - 20:04

    Mam:

    Wist je dat ...

    die Zeelse peter me toch wel net vóór was met zijn reactie !!! ;-)


  • 22 Maart 2011 - 21:40

    Tine:

    Ik ga me in de stijl van voorgaande reacties voegen:

    Wist je dat:
    - ik jaloers ben op zowat alles wat je beschreef (behalve het ziek zijn uiteraard)
    - ik vandaag in het zonnetje gelegen heb, zelfs eventjes gezweet heb, maar jij waarschijnlijk dit hier nu héél koud zou vinden
    - jij het gevoel hebt dat het er veel te snel voorbij gaat, maar ik het gevoel heb dat je nog veel te lang weg bent
    - ik vorige week op de markt een mango wou kopen aan een kraampje (waar achteraf gezien terecht geen volk stond), en ze me er 7€ voor wouden laten betalen (ze noemden het nog een vriendenprijsje, want het was eigenlijk 7.5€) en ik dan ook vriendelijk gepast heb, een mango gekocht heb in de winkel, die me erg gesmaakt heeft, maar ik zeker ben dan de mango's daar nog stukken stukken beter smaken
    - ik denk dat er wel al meerdere mensen die obruni onder de douche zullen stiekem hebben staan begluren, maar jij het misschien niet door zal gehad hebben :p
    - ik een spontane glimlach krijg als ik het me probeer in te beelden hoe de "stoet" was bij independence day
    - ik vermoed dat het afscheid nemen van PCC je heel zwaar zal vallen, maar je nog een formidabele prachtige tijd erna zult beleven
    - ik al uitkijk naar meer foto's!!

    Tot later,
    Tine

  • 22 Maart 2011 - 23:20

    Tineke:

    Obruni Yaa Yaa!

    Ette sein?! Het is echt zalig om je verslagjes te lezen en er zoveel herkenbaars in terug te vinden.

    Vorig jaar heb ik ook de Independence Day in Nkoranza meegemaakt, en de kinderen van de Shalom Special School zien glunderen. Echt super om mee te maken! Obibini-gluurders in de douche, heimwee naar belegde broodjes van den Australiën in Gent, aftellen naar het rondreizen maar bang om afscheid te moeten nemen van de PCC-ertjes, het gevoel hebben nooit alleen te zijn, de tijd die veel te snel vooruit gaat, kindjes die 'money money' roepen... Been there, done that. En dan die eerste sappige mango's... Mmmmmm! Kwou dat ik nu mijn tanden kon zetten in één dervan. (Btw, nog niet wakker geworden van naar beneden donderende mango's 's nachts? :) )

    Meid, ik kan maar 1 ding zeggen:
    GENIET GENIET GENIET!!! Doe iedereen daar mijn groetjes (als je wil aan Charity en Rose!) en neem vooral nog veel foto's. Dan kan je later mijmerend terugdenken aan die fantastische tijd in Ghana.

    Blij dat je er terug bovenop bent trouwens. Stay healthy nu é!

    Vette Ghanese handshake + 'KNIP'
    :)

  • 26 Maart 2011 - 14:36

    Mam:

    Wist je dat...

    * Europa heel terecht 2011 uitriep tot het "Jaar van de vrijwilliger"
    * ik dit uiteraard nooit meer zal vergeten en dit wil doortrekken tot vèr buiten de Europese grenzen
    * vrijwilligers als rode bloedlichaampjes zijn : ze vervullen een vitale functie in elke maatschappij
    * vrijwilligers, brengers van geluk zijn
    * iedere maatschappij veel koeler zou zijn mocht die vrijwillige inzet wegvallen
    * vrijwilligers het sociale cement voor een warme buurt vormen
    * het leuk is om vanuit je hart mee te werken aan een project
    * het verrijkend is om 'zomaar' iets voor een ander te doen
    * vrijwilligers mooie talenten ontwikkelen: samenwerken, omgaan met meningsverschillen, afspraken maken, evalueren en bijsturen
    * vrijwilligers mensen samen brengen rond een idee, een droom, een visie
    * vrijwilligers een dam opwerpen tegen verkilling en verzuring
    * vrijwilligers creatief, origineel en soms gedurfd uit de hoek durven komen
    * vrijwilligerswerk je jong en alert houdt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Famke

Begin januari vertrek ik naar Ghana om er 3 maanden te werken als vrijwilligster bij de HandinHand Community (Nkoranza), een gemeenschap waar een 60-tal gehandicapte weeskinderen permanent verblijven.

Actief sinds 07 Okt. 2010
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 24647

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 15 Augustus 2017

Fameus op avontuur!

02 Januari 2011 - 28 April 2011

Mijn eerste reis naar Afrika

Landen bezocht: